ХАРЬКОВСКАЯ ОБЛАСТНАЯ ОРГАНИЗАЦИЯ ВСЕУКРАИНСКОЙ ОБЩЕСТВЕННОЙ ОРГАНИЗАЦИИ ИНВАЛИДОВ “СОЮЗ ЧЕРНОБЫЛЬ УКРАИНЫ”Харьковская общественная организация «Чернобылец Харьковщины»

26 апреля 1986 года

На четвёртом энергоблоке Чернобыльской АЭС произошла авария, ставшая крупнейшей катастрофой в истории атомной энергетики...

Последствия

Уже прошло 32 года,со дня аварии на ЧАЭС, но до сих пор мы видим её последствия...

На Харьковщине

По состоянию на 01.07.2018 года - 20 980 пострадавших от последствий аварии на ЧАЭС

10 740 ликвидаторов

Участников ликвидации последствий аварии на ЧАЭС 10 740, в т.ч. инвалидов 5380 чел.

5 364 потерпевших

Потерпевших от Чернобыльской катастрофы 5364, в т.ч. 934 инвалида

192 человека

192 участников других ядерных испытаний, в т.ч. 56 инвалидов

1 833 вдов

1833 вдовы, умерших чернобыльцев, смерть которых связана с последствиями аварии на ЧАЭС

2 851 детей

Пострадало 2851 детей, в т.ч. 12 из них инвалид

Помним, скорбим

С 1986 года на Харьковщине умерло более 10 тысяч человек...

Решение Верховного Суда Украины (Комментарий к статье «Подяка за Чорнобиль»)

Опубликовано: 9 Август, 2019

ПОСТАНОВА
Іменем України
11 вересня 2018 року
Київ
справа № 211/121/17-а(2-а/211/57/17)
провадження № К/9901/37323/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., розглянувши в порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_2 до Криворізького південного об’єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити дії, за касаційною скаргою Криворізького південного об’єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області на постанову Довгинцівського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області у складі судді Ніколенко Д.М. від 20 липня 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Суховарова А.В., Головко О.В., Ясенової Т.І. від 7 листопада 2017 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_2 звернулась до суду з позовом до Криворізького південного об’єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити дії, в якому просила:

— визнати протиправною відмову Криворізького південного об’єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області про призначення їй пенсії достроково пенсії за віком;

— зобов’язати Криворізьке південне об’єднане управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області призначити їй пенсію з 3 листопада 2016 року і в подальшому проводити їй нарахування та виплати пенсії згідно чинного законодавства України.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Довгинцівського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 20 липня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року, позовні вимоги ОСОБА_2 було задоволено.

Визнано протиправною відмову Криворізького південного об’єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області в призначенні ОСОБА_2 достроково пенсії за віком.

Зобов’язано Криворізьке південне об’єднане управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області призначити ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, пенсію з 3 листопада 2016 року та проводити їй нарахування та виплату згідно чинного законодавства України.

3. Задовольняючи позовні вимоги суди попередніх інстанції виходили з того, що чоловік ОСОБА_2 мав статус військовослужбовця згідно Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та був учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Оскільки позивачка досягла віку 50 років та має страховий стаж понад 20 років, то вона має право на призначення дострокової пенсії на підставі абзацу шостого пункту 3 розділу ХV Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» з дати звернення.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Криворізьке південне об’єднане управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Довгинцівського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 20 липня 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ОСОБА_2 у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно свідоцтва про укладення шлюбу НОМЕР_1 виданого 21 серпня 1992 року, ОСОБА_2 перебувала в зареєстрованому шлюбі з ОСОБА_5

ОСОБА_5 у період з 27 липня 1986 року по 12 серпня 1986 року виконував завдання по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_5 помер.

Відповідно до довідки військового комісара Дзержинсько-Довгинцівського об’єднаного районного військового комісаріату від 4 серпня 2016 року № 4/320, ОСОБА_5 проходив службу в Збройних Силах з 27 липня 1986 року по 27 липня 1986 року.

Згідно експертного висновку Дніпропетровської регіональної міжвідомчої експертної комісії по встановленню причинного зв’язку хвороб, інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінення та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС Дніпропетровської обласної державної адміністрації Головного управління охорони здоров’я від 26 вересня 2008 року протокол № 11590, захворювання ОСОБА_5 (цироз печінки, ускладнений печінково-нирковою недостатністю), яке привело до смерті ОСОБА_5 пов’язане з роботами по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Згідно витягу з протоколу № 3422 від 9 серпня 2016 року засідання Центральної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв’язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв, захворювання сержанта у відставці ОСОБА_5 пов’язане з виконанням обов’язків військової служби з ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС .

ОСОБА_2 перебуває на обліку в управлінні праці та соціального захисту населення в Довгинцівському районі м. Кривого Рогу як вдова ліквідатора аварії на Чорнобильській АЕС.

21 жовтня 2016 року ОСОБА_2 звернулась до Криворізького південного об’єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області із заявою переведення її на пенсію по втраті годувальника згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Криворізьке південне об’єднане управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області листом від 3 листопада 2016 року повідомило позивачку про відсутність у неї права на дострокову пенсію відповідно до статті 16 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пункту 3 розділу 15 «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Відмова мотивована тим, що її чоловік не був військовослужбовцем, а був військовозобов’язаним, а тому на неї не розповсюджуються положення абзацу 6 пункту 3 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

6. Вважаючи таке рішення відповідача неправомірним ОСОБА_2 звернулась до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що оскільки померлий чоловік позивачки був направлений на спеціальні збори по ліквідації наслідків аварії на Чонобильській АЕС, військову службу не проходив, тобто, був військовозобов’язаним, тому відсутні підстави для призначення дострокової пенсії за віком ОСОБА_2, як вдові військовослужбовця, відповідно до пункту 3 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

8. Відзиву на касаційну скаргу Криворізького південного об’єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області на постанову Довгинцівського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 20 липня 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року ОСОБА_2 не подано.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Абзацом шостим пункту 3 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», в редакції чинній на час звернення позивачки за призначенням пенсії, було встановлено, що військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які брали участь у бойових діях, а також ті, що стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов’язків військової служби (службових обов’язків), або внаслідок захворювання, пов’язаного з перебуванням на фронті чи виконанням інтернаціонального обов’язку, дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов’язків) чи після звільнення із служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих при виконанні обов’язків військової служби (службових обов’язків), захворювання, пов’язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи виконанням інтернаціонального обов’язку, мають право на призначення дострокової пенсії за віком після досягнення чоловіками 55 років, жінками — 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 років для чоловіків і не менше 20 років для жінок.

10. За правилами статті 10 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов’язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках — не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

11. У період перебування ОСОБА_5 на військових зборах діяв Закон СРСР від 12 липня 1967 року № 1950-VII «Про загальний військовий обов’язок».

12. Відповідно до статей 5, 6 Закону СРСР від 12 липня 1967 року № 1950-VII «Про загальний військовий обов’язок» (зі змінами, внесеними Указом Президії Верховної Ради СРСР від 17 грудня 1980 року № 3535-Х) військова служба складається з дійсної військової служби та служби в запасі Збройних Сил СРСР. Громадяни, які перебувають на дійсній військовій службі, іменуються військовослужбовцями, а ті, що перебувають у запасі, — військовозобов’язаними.

13. За правилами статей 7- 9 Закону СРСР від 12 липня 1967 року № 1950-VII «Про загальний військовий обов’язок» військовослужбовці і військовозобов’язані приймають військову присягу на вірність своєму народові, поділяються на солдатів, матросів, сержантів, старшин, прапорщиків, мічманів і офіцерський склад та кожному присвоюється відповідне військове звання.

Військовослужбовці і призвані на військові збори військовозобов’язані користуються всією повнотою соціально-економічних, політичних та особистих прав і свобод і несуть усі обов’язки громадян СРСР, передбачені Конституцією СРСР.

14. Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв’язку з виконанням ними конституційного обов’язку щодо захисту Вітчизни здійснює Закон України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 25 березня 1992 року № 2232-ХІІ.

15. Відповідно до частини дев’ятої статті 1 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» щодо військового обов’язку громадяни України поділяються, зокрема, на такі категорії: військовослужбовці — особи, які проходять військову службу; військовозобов’язані — особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави.

16. За правилами частини першої статті 16 Закону України «Про Збройні Сили України» від 6 грудня 1991 року № 1934-XII держава забезпечує соціальний і правовий захист військовослужбовців, резервістів, які виконують обов’язки служби у військовому резерві, та військовозобов’язаних, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, членів їх сімей, працівників Збройних Сил України, а також членів сімей військовослужбовців, резервістів та військовозобов’язаних, які загинули (померли), пропали безвісти, стали інвалідами під час виконання службових обов’язків або постраждали у полоні в ході бойових дій (війни), в умовах надзвичайного стану чи під час виконання службових обов’язків за межами України в порядку військового співробітництва або у складі національного контингенту чи національного персоналу у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки.

17. Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ, який визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов’язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі, поширюється також на військовозобов’язаних та резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, і членів їх сімей (підпункт 3 пункту 1 статті 3 цього Закону).

18. Системний аналіз наведених норм дає підстави дійти висновку, що громадяни із числа військовозобов’язаних, які проходять збори (навчальні, перевірочні, спеціальні), у цей період вважаються такими, що проходять військову службу та користуються гарантіями держави на рівні із іншими військовослужбовцями.

19. Зазначене вище кореспондується зі статтею 10 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», згідно з якою до військовослужбовців належать, зокрема, військовозобов’язані, призвані на військові збори.

20. Можливість отримання пільги, передбаченої абзацом шостим пункту 3 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», зокрема, для дружини, якщо вона не взяла повторний шлюб, військовослужбовця, який помер після звільнення зі служби, але внаслідок захворювання, пов’язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, законодавець не пов’язує з видом військової служби, тривалістю її проходження, військовим званням та посадою, а також часом, що сплинув після звільнення особи з військової служби.

21. Вказаний висновок узгоджується з висновком Верховного Суду України, викладеним у постанові від 1 березня 2016 року у справі № 21-1887а15 та постановах Верховного Суду від 17 квітня 2018 року у справі № 527/1063/17, від 31 липня 2018 року у справі № 636/2287/17.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

22. Враховуючи, що ОСОБА_2 має не менше 20 років страхового стажу, а її чоловік ОСОБА_5 — військовозобов’язаний, який був призваний на військові збори та помер внаслідок захворювання, пов’язаного з виконанням обов’язків військової служби під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку про наявність у ОСОБА_2 права на призначення дострокової пенсії за віком після досягнення 50 років на підставі пункту 3 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

23. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Криворізького південного об’єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області залишити без задоволення, а постанову Довгинцівського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 20 липня 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року — без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко
Судді: Я. О. Берназюк
М. І. Гриців

Источник:

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *



Создание сайтов в Харькове
cоздание сайтов в Харькове — IT-агентство Rubika.